onsdag 4. mai 2011

Utfordret av Marit

For en god stund siden ble jeg utfordret av Marit  i treningsbloggen sin til å si 8 ting om meg som dere kanskje ikke visste. Har tenkt på dette en stund og lurt på om jeg klarer å komme på 8 punkter, men vi får prøve :-)

1: Jeg er en person med følelsene omtrent utenpå kroppen. Blir fort sint (kan det komme av hårfargen tro?), glad, lei meg og glad igjen. Tårene kommer lett, uansett om jeg er sint, rørt, glad, lei meg eller skuffet. Eller om jeg bare ser en film eller program på tv eller leser bok... Etter at jeg fikk barn er det nesten håpløst.. Kan vel ikke skylde på barselhormoner fortsatt vel...? (Barna er 4 og straks 2 år....)

2: Det var ikke kjærlighet ved første blikk mellom meg og mannen min! En laaaang historie, men det tok tid før vi skjønte at det var følelser der og da ble det vanskelig (ettersom han var i et langdistanseforhold)... Enden på visa var at vi ble sammen til slutt, giftet oss og fikk barn. Og levde lykkelig alle våre dager :-)

3: Er født og oppvokst i Oslo og har bodd der nesten hele livet (utenom et år i Kristiansand). Har alltid bodd i utkanten av Oslo (bodde nesten ett år i sentrum, og det holdt leeenge) og trivdes best med det. Kan vel ikke kalle meg ordentlig storbyjente selv om jeg har bodd i Oslo - kasteavstand til Akershus. For et år siden solgte vi rekkehuset vårt og flyttet til Jevnaker til stort hus med stor tomt. Betalte 100.000,- i mellom for et hus 4 ganger så stort med svømmebasseng inne og stooor tomt. Har ikke angret et sekund på at vi flyttet (selv om flere venner synes det er fryktelig langt - en hel time unna Oslo...).

4: En av mine hobbyer har vært hester. Har ridd i "alle" år, men ble litt vanskelig etter av jeg fikk barn. Har ikke hatt egen hest, men alltid ridd andres og det har fungert helt fint. Etter at barna kom ble det plutselig litt få timer i døgnet til at jeg kunne gjøre alt jeg hadde lyst til... Men jeg har en drøm om å ta det opp igjen, bare barna blir litt større (og kanskje vil være med) :-) Har også alltid betalt for hobbyen selv. Jobbet hjemme før jeg var gammel nok til å ta ordentlig arbeid, og alle lommepenger gikk med til hest. Trening, klær og utstyr. Det sies at å drive med hest er ikke den raskeste veien til konkurs, men den sikreste..... Det er ganske dyrt å drive med dette.... Men veldig moro!

5: Jeg er ganske så lat... Eller: makelig anlagt er vel litt "finere" :-) Synes husarbeid noen ganger er et ork, men det gjør seg ikke selv. Vasker klær, støvsuger og vasker og gjør alt, men noen ganger ønsker jeg vaskekluten dit pepper'n gror... Mye morsommere å lese blogger og lage kort!

6: Har heller aldri vært noen treningsnarkoman. Har aldri følt den gleden mange sier man får av å trene. Dette kommer kanskje av at jeg alltid har jobbet turnus og har hatt fri da de fleste andre har jobbet og omvendt. Så har nesten alltid trent alene og det synes jeg er pyton og kjedelig, og dermed har det blitt lite av det. Har derimot vært god støttemedlem på flere treningssentre opp gjennom årene! Uten at det hjelper så mye på formen(e)..... Men å drive med hest er jo en form for trening, det er slitsomt og samtidig gøy, så skal jeg "trene" må det også være noe jeg liker. Nå har jeg kjøpt sykkel så har planer om å sykle litt, og så kan jeg svømme i bassenget bare vannet blir varmt nok :-)

7: Prøver å spise sunt, men er også alt for glad i søtsaker, spesielt sjokolade! Det passer jo ikke så godt sammen med at jeg ikke liker å trene, og er nok en direkte årsak til at det er litt flere kilo på kroppen enn det burde være... Etter at barna har lagt seg er det alt for lett å gå i skapet å hente litt snop. Prøver å være flink og begrense meg til helgene og det går til en viss grad, men det er ikke alltid så lett. Hører jo sjokoladen rope!

 8: Har alltid hatt problemer med beina. Siden jeg var liten har jeg hatt vondt, blitt fort sliten i føtter, legger, knær og lår, og voksesmerter gjorde at jeg grått meg i søvn ganske ofte da jeg var mindre. Mye av det kommer av at jeg er plattfot (både lengdeplattoft og tverrplatfot), men også at jeg har hatt trange forhold i leggene. Dette er også en årsak til at jeg har trent lite, jo mer jeg går, jo vondere er det i beina. Og med jobb på sykehus blir det mye gåing i løpet av en dag. Har prøvd mange ulike typer såler og sko, men har ikke følt at legene har tatt meg helt på alvor. Men nå de tre-fire siste årene har det vært så ille at jeg ikke så noen annen utvei enn operasjon. Kunne gå mindre og mindre (ikke lenger enn til postkassa) og det eneste som hjalp var å legge beina høyt. Så i romjula ble leggene operert. Det ble gjort større plass til musklene slik at det ikke blir betent hele tiden (har hatt konstant beinhinnebetennelse og muskelbetennelse de siste årene). Dette har hjulpet bra, nå kan jeg gå til og fra barnehagen OG være på jobb uten å ha vondt i flere dager etterpå. Men føttene er fortsatt et problem, går alltid med GODE sko og spesialsåler. Så får jeg se om jeg orker å ta enda en runde for å få føttene mer i orden, men enn så lenge går det. Det er i hvert fall MYE bedre enn det var!

Da har jeg klart å få ned 8 punkter. Og ikke var det så vanskelig som jeg fryktet heller. Ble litt mye det siste punktet om disse bena, men det har vært en så stor plage for meg i så mange år, og har satt preg på mange sider i livet mitt... Men er glad det endelig er bedre nå!

Så var det til neste punkt, og det å sende denne utfordringen videre til 8 andre. Det blir nok et lite problem for jeg kjenner ikke så mange innen denne bloggverdenen ennå... Så det blir ikke bare papirbloggere, men noen andre også :-)

Først ut er
Catharina, en jente jeg har truffet på Hønetreffet to ganger. Pratsom, blid og kreativ :-)
- Neste får bli Elen, egentlig en venninne av en venninne. Lager masse fine kort!
- Så kommer en som tidligere drev med hest, nå er det hund for alle penga! Janne skriver masse om hundene sine, kjøring og diverse. Verdt et besøk!
- Lise får også en utfordring. En hestejente som skriver om alt mellom himmel og jord i en artig tone.
- Nina er en annen dame i scrappeverdenen. Mye fint i bloggen hennes, kort, LO'er og masse andre ting.
- Birgit er en annen dame jeg har truffet på Hønetreffet. Utrolig kreativ og produktiv!
- Anne Kristin er søsteren til Birgit og også meget kreativ! Blir meget imponert over søstrene sisters!
- Sistemann ut er Lisa og nok en dame fra Hønetreff. Hun lager masse fint og bloggen er verdt et besøk!

 Da har jeg endelig klart utfordringen og til og med klart å utfordre 8 nye! Blir spennende å se hva dere skriver :-)



4 kommentarer:

  1. Artig å få vite mer om deg, Heidi:-) Men uff, og huff... 8 ting om meg som dere ikke vet... den må jeg tenke litt på, gitt;-)

    SvarSlett
  2. Her må det grubles... Huff... Æsj... Jaja...

    SvarSlett
  3. Morsomt å lese :) God og hjelpsom er du i hvertfall <3

    SvarSlett
  4. Så morsomt å lese dine punkter! Jeg ble også utfordret av Marit og la ut mine punkter før treffet.

    SvarSlett