onsdag 4. april 2018

Fargelegging steg for steg

I dag vil jeg vise dere et eksempel på fargelegging av et motiv. Det er maaange bilder slik at det skal være lett å se farger og detaljer. (Bildene er tatt med mobil og derfor ikke av beste kvalitet, men håper dere henger med likevel.)

Motivet jeg skal fargelegge er fra Mo Manning, Bye bye. Dette finnes i flere varianter, med krøllete hår, rett hår og som gutt og jente.

Først ut er hudfargene. Jeg har brukt kombinasjonen E13, 11, 00 og 000 på dette motivet. Det er ikke så mye hud som vises, men jeg tar med detaljerte bilder likevel. Starter med å legge skygge bak ørene, under håret og nederst på nakken. Så blender jeg med de lysere fargene utover.





Så er det håret sin tur. Denne gutten har krusete hår, og da passer det å lage prikker. Jeg starter med den mørkeste fargen der det er mest skygge. Lager små og større prikker litt vilkårlig rundt omkring. De lysere fargene er også brukt på det mørkeste partiet, for å blende litt utover og for å gi en følelse av ekte hår (ekte hår har jo mange nyanser).





 Jeg har lagt inn litt gult i håret også fordi jeg ville ha en litt mer blond farge :-)


Så er det buksa som skal til pers. Denne har en del folder så her gjelder det å holde tunga rett i munnen og tenke skygger flere steder.



Den lyseste fargen legger jeg bare der hvor det ikke er farge, kun små felter der lyset faller. Blender alle fargene i hverandre slik at overgangene blir myke.

Så farger jeg sykkelen og starter med ramma. Starter som vanlig med den mørkeste fargen.



Så over til hjulene.Ser at det ble litt feil rekkefølge på bildene her. Jakka kommer steg for steg under disse :-) Ikke alltid jeg jobber like systematisk som jeg burde, gitt! ;-)



 NÅ er det tid for jakka. :-)




 Og så sekken. Her ville jeg ha en klar lys grønn farge på dinosauren.






Da er gutten ferdig. Da legger jeg på litt bakke, himmel og gress. Dette er ikke nødvendig, men jeg synes det gir en helhet til motivet. Her har jeg ikke tatt like mange bilder, men dere skjønner tegninga. Starter med mørkeste farge og blender med de lysere.



Og til slutt motivet på det ferdige kortet. Siden motivet står i en ramme er jeg ikke så nøye med å farge ut til alle kanter. Mest der det skal synes :-)

Flere detaljer om kortet kan du finne i min blogg (her).

Håper du likte denne steg-for-steg-forklaringen! Husk at dette er bare én måte å gjøre det på. Det viktigste er at du koser deg med det du gjør. :-)

Ha en super kreativ dag!

Hilsen Heidi





1 kommentar:

  1. Tusen takk for at du deler med oss. Utrolig flott fargelagt.

    SvarSlett